Værdigrundlag
I forhold til det enkelte menneske gælder at
- jeg er værdifuld, enestående og elskværdig.
- jeg har krav på forståelse, kærlighed og tilgivelse.
- jeg er efter udvikling og alder ansvarlig for mine handlinger.
- jeg er god til meget.
I forhold til medmennesket er det vigtigt at
- der er respekt for race, tro og køn.
- der er respekt for mennesker med andre forudsætninger.
- leve i et samfund med demokrati, rettigheder og pligter.
I forhold til natur og kultur er det vigtigt at
- kunne forundres over natur og kultur.
- på forsvarligt grundlag at være i samspil med naturen.
- værne om værdierne i natur og kultur.
I forhold til livet gælder at
- Gud er til og han åbenbarer sig gennem Bibelen.
- Gud har skabt hvert menneske og ønsker fællesskab med os.
- Gud har skabt os til fællesskab og har givet os ansvar.
På dette værdigrundlag lægger skolen vægt på
- at skolen er et trygt sted, hvor den enkeltes værdi respekteres og værdsættes.
- at medvirke til en harmonisk personlig udvikling hos den enkelte.
- at formidle viden og solide kundskaber.
- at fremme elevernes evne til selvstændig vurdering og stillingtagen.
- at opøve til ansvarlighed ved at give ansvar.
- at give eleverne respekt for såvel eget som andres arbejde.
- at dagligdagen præges af tillid, åbenhed og ærlighed.
- at opøve eleverne til at begå sig i et samfund med demokrati, medbestemmelse og ansvar.
- at eleverne får forudsætninger for at forstå og forundres over skaberværket.
- at styrke elevernes kreative evner i både boglige og praktiske fag.
- at eleverne opnår begyndende fortrolighed med litteratur, kunst og andre kulturværdier.
- at dagligdagen præges af de værdier, som kristendommen har givet vor kultur.
- at eleverne får et godt kendskab til kristendommen.
- at eleverne utvungent tager stilling til den kristne tro og lære.