Værdigrundlag

Værdigrundlag

 I forhold til det enkelte menneske gælder at

  • jeg er værdifuld, enestående og elskværdig.
  • jeg har krav på forståelse, kærlighed og tilgivelse.
  • jeg er efter udvikling og alder ansvarlig for mine handlinger.
  • jeg er god til meget.

I forhold til medmennesket er det vigtigt at

  • der er respekt for race, tro og køn.
  • der er respekt for mennesker med andre forudsætninger.
  • leve i et samfund med demokrati, rettigheder og pligter.

I forhold til natur og kultur er det vigtigt at

  • kunne forundres over natur og kultur.
  • på forsvarligt grundlag at være i samspil med naturen.
  • værne om værdierne i natur og kultur.

I forhold til livet gælder at

  • Gud er til og han åbenbarer sig gennem Bibelen.
  • Gud har skabt hvert menneske og ønsker fællesskab med os.
  • Gud har skabt os til fællesskab og har givet os ansvar.

På dette værdigrundlag lægger skolen vægt på

  • at skolen er et trygt sted, hvor den enkeltes værdi respekteres og værdsættes.
  • at medvirke til en harmonisk personlig udvikling hos den enkelte.
  • at formidle viden og solide kundskaber.
  • at fremme elevernes evne til selvstændig vurdering og stillingtagen.
  • at opøve til ansvarlighed ved at give ansvar.
  • at give eleverne respekt for såvel eget som andres arbejde.
  • at dagligdagen præges af tillid, åbenhed og ærlighed.
  • at opøve eleverne til at begå sig i et samfund med demokrati, medbestemmelse og ansvar.
  • at eleverne får forudsætninger for at forstå og forundres over skaberværket.
  • at styrke elevernes kreative evner i både boglige og praktiske fag.
  • at eleverne opnår begyndende fortrolighed med litteratur, kunst og andre kulturværdier.
  • at dagligdagen præges af de værdier, som kristendommen har givet vor kultur.
  • at eleverne får et godt kendskab til kristendommen.
  • at eleverne utvungent tager stilling til den kristne tro og lære.